Eva-Britt Dahlströms exman talar ut


Min tro på rättssystemet i Sverige har fått sig ytterligare en knäck. Rättssäkerhetsorganisationen, RO, har nu fått svart på vitt att det är helt okej för en nämndeman att vara så tendentiös som Eva-Britt Dahlström, socialdemokraten i Karlskrona som av sitt parti fått uppdraget att sitta nämndeman i Blekinge tingsrätt. Först friades hon av lagmannen Pia Johansson och det kanske inte är förvånande med tanke på att de har varit med i samma Allers-reportage om våldsutsatta kvinnor och barn och att de ofta föreläser på samma tillställningar, vilket EBD själv skriver om här. Så de är väl kompisar, kan man förmoda. RO överklagade beslutet att låta EBD sitta kvar till nästa instans som visade sig vara kammarrätten i Sundsvall. De har nu beslutat sig för att inte ingripa mot henne. I beslutet står att bara den som beslutet angår kan överklaga och RO anses därmed inte behörig att överklaga. På ren svenska tolkar jag det som att de enda som skulle kunna anmäla Eva-Britt Dahlström för opartiskhet är de som rent personligen drabbats av en dom som hon varit med om att fälla.

Jag förutsätter att ni förstår att det inte är EBD:s yttrandefrihet jag försöker strypa. Hon får ha vilka idiotiska åsikter som helst, men att låta människor med hennes felaktiga föreställningar om kvinnor och män sitta och avgöra vårdnadstvister eller brottmål om påstådda sexuella övergrepp mot barn eller påstådda våldtäkter, är ett mycket allvarligt hot mot rättssäkerheten. Låt oss göra ett tankeexperiment och se vad ni tror om den påhittade ABC:s utsikter att få sitta kvar som nämndeman om han/hon sagt följande:

EBD påstår: 98 procent av allt våld i nära relationer begås av män. Inget hot mot rättssäkerheten.

ABC påstår: 98 procent av alla åldringsrån begås av zigenare. Hot mot rättssäkerheten?

EBD påstår: ”Stora summor betalas sedan många år ut för ofta fullständigt värdelösa vittnespsykologiska utredningar. Det finns anledning för rättens ledamöter att alltid iaktta stor försiktighet när det gäller att förordna en vittnespsykolog och när det gäller att lägga en sådan utredning som grund för en dom i enskilda brott- och tvistemål.” Inget hot mot rättssäkerheten.

ABC påstår: ”Stora summor betalas sedan många år ut för ofta fullständigt värdelösa rättsmedicinska utredningar. Det finns anledning för rättens ledamöter att alltid iaktta stor försiktighet när det gäller att förordna en rättsläkare och när det gäller att lägga en sådan utredning som grund för en dom i enskilda brott- och tvistemål.” Hot mot rättssäkerheten?

En läsare av bloggen skriver: Jo, en fråga när ”Sven” blir 12 har han väl rätt att bestämma själv var/hos vem han vill bo? …och i såfall hoppas jag han lyckas hålla undan sin fader som tycks tro att han ”äger” sitt barn!

EBD svarar: Just så är det och jag hoppas också att de antingen kan hålla sig undan men jag tror även på ett genombrott i rättsprocessen.

Påhittad läsare: Jo, en fråga när ”Sven” blir 12 har han väl rätt att bestämma själv var/hos vem han vill bo? …och i såfall hoppas jag han lyckas hålla undan sin moder som tycks tro att hon ”äger” sitt barn! Inget hot mot rättssäkerheten.

ABC svarar: Just så är det och jag hoppas också att de antingen kan hålla sig undan men jag tror även på ett genombrott i rättsprocessen. Hot mot rättssäkerheten?

Ärligt talat vet jag inte om det är korruption eller ren lathet som ligger bakom domstolarnas oförmåga att se hur ytterst olämplig som nämndeman Eva-Britt Dahlström är. Som vi redan sett så många gånger bland ”förkämparna för kvinnors och barns rättigheter” så håller de inte sanningen särskilt högt. Liza Marklund fick med böckerna Gömda och Asyl miljontals läsare att tro att svenska kvinnor som misshandlas av sina (arabiska) män är helt laglösa och måste söka asyl i USA för att överleva. Böckerna visade sig tack vare Monica Antonssons fantastiska grävarbete vara lögner från början till slut. Carina Sällberg, ordförande för kvinnojouren Kobra var med och påverkade Sveriges riksdag att anta den förfärliga vårdnadslagen från 2006 genom att ljuga sig blå om sin egen vårdnadstvist. Marina Engan har med sina lögner om Flickan E och pappa Johan fått över 14 000 godtrogna människor att protestera mot att pappa fått vårdnaden om flickan. Hon påstår att ingen riskbedömning gjorts trots att jag själv läst tre stycken. För att bara nämna några fullfjädrade lögnerskor.

Nu ska jag berätta en helt annan version av stackars Eva-Britt Dahlströms livshistoria än den hon själv så dramatiskt beskriver på sin blogg. Eftersom jag via bloggen lärt känna EBD som en djupt oärlig person, anade jag att sanningen antagligen var en helt annan. Låt mig börja med att berätta om Martin Hult, journalist på SVT:s Sydnytt. För några år sedan arbetade han på Blekinge Läns Tidning och upptäckte då att EBD hyllade den kontroversiella Monica Dahlström Lannes på sin blogg. Mitt under pågående mål mot Tito Beltran skrev hon:

”Jag garanterar att Monica just för att hon varit polis och för sina specifika kunskaper och sina offentliga åtaganden vet precis hur man agerar – och aldrig skulle komma på tanken att utsätta varken de som är inblandade eller sig själv för oproffessionalism.”

Martin Hult tyckte det var uppseendeväckande att en nämndeman tog ställning innan dom hade fallit i ett mål och ringde därför upp lagmannen Pia Johansson och efterfrågade hennes åsikt i frågan. Hon svarade då att en nämndeman ska vara saklig och opartisk och lovade att ta kontakt med EBD och påminna henne om vilka regler som gäller. Efter det började Eva-Britt Dahlström jaga och förfölja Martin Hult. Hon pratade illa om honom och ringde till och med upp Martins nye chef på Sydnytt och talade om för honom att han begått ett stort misstag som anställt Martin Hult, för han är ”sjuk i huvudet”. Innan Martin slutade på BLT hann tidningen publicera ett dramatiskt reportage om Eva-Britt Dahlström och hennes tid som ”flykting i sitt eget land”. Om hur hon tvingats fly hals över huvud med sina båda söner från en före detta man som utsatt dem för hot och våld och pojkarna för grova sexuella övergrepp. Dagen därpå blev tidningen uppringd av den före detta maken som av en bekant blivit uppmärksammad på artikeln. Eftersom han kunde bevisa att inget av det EBD påstod var sant, fick tidningsledningen eld i baken. I stället för att riskera ett förtalsmål erbjöd man mannen 20 000 kronor som plåster på såren och lovade ta bort artikeln från nätet.

Vet ni varför detta händer om och om igen? Att högröstade kvinnor får annars kritiskt tänkande journalister att gång på gång köpa deras påhittade historier? Jo, det beror på att dessa högröstade kvinnor varit mycket framgångsrika i sin kampanj om att man ”inte får ifrågasätta offren för då utsätter man dem för ytterligare kränkningar”. Simsalabim, svårare än så var det inte att ordna så att blå dunster fördunklar i princip varenda svensk journalist. Någon gång ska jag ställa samman en lista med reportage där reportern utan minsta ifrågasättande återgett så dumma saker att de borde ha fått sparken på grått papper.

Eftersom EBD och Carina Sällberg är folkvalda politiker och själva har använt sina egna historier för att påverka lagstiftaren och myndigheterna, är det viktigt att granska dem. Ni som läst Inte utan mina söner vet att Carina Sällbergs make själv gav upp om sina barn eftersom han inte ville orsaka dem mer lidande. Trots att tingsrätten konstaterade att ”det vore en katastrof för barnen om Carina Sällberg fick ensam vårdnad”. Nu ska jag låta Eva-Britt Dahlströms före detta make komma till tals. Hon har ju haft många år och ett stort antal tidningsartiklar och blogginlägg på sig för att sprida sin (falska) bild, så det är hög tid att exmaken får berätta sin. För första gången.

”När vi skilde oss ville jag förstås ha gemensam vårdnad om våra pojkar som bara var några år gamla då. Men det ville Eva-Britt inte veta av. Hon klagade på allt jag gjorde fast jag själv var ganska stolt över att jag till och med lyckats byta blöja på dem trots att jag inte kan använda min högerarm efter en polioskada från barndomen. Till sist gick jag med på att låta henne få ensam vårdnad och ha pojkarna hos mig varannan helg. Jag bodde kvar i vårt hus och Eva-Britt skaffade en lägenhet till sig och pojkarna.

Nästan på en gång började hennes anmärkningar mot hur jag skötte barnen hagla. Jag och pojkarna var nöjda med att leka tillsammans, äta middag och umgås med varandra. Men Eva-Britt tyckte inte att det dög. Jag borde åka in till Malmö med barnen, inte bara umgås med dem i hemmet. Men att ta bussen med två småpojkar, varav en i barnvagn när man bara har en duglig arm, är ingen lätt sak. Jag sa till henne att sköta sig själv och låta mig och pojkarna vara ifred på mina helger. En dag när jag kom för att hämta dem sa hon att det inte gick.

– Men du ska till barnpsyk i Trelleborg på tisdag!

– Vad har du nu hittat på igen, Eva-Britt, suckade jag och gick därifrån utan barnen.

På tisdagen blev jag uppringd av barnpsyk som undrade varför jag inte kom. Men jag hade ju inte ens blivit kallad. Det var bara den första i en oändlig rad av möten hos olika myndigheter dit hon vänt sig med olika anklagelser mot mig. Det började med att jag inte åkte till Malmö med barnen och slutade med sexuella övergrepp. Men inte en enda av hennes anmälningar gick till åtal och jag är alltså inte dömd för någonting. Däremot anmälde jag och min advokat en psykolog och en psykiater som var inblandade till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, där de fick en erinran.

Under tiden allt detta pågick hade jag stort stöd av grannar, vänner och bekanta. Dagmamman var helt och hållet på min sida och berättade att hon misstänkte att Eva-Britt led av Münchhausens syndrom by proxy. Efter ett tag fick jag börja träffa barnen igen, i sällskap med kontaktperson. En av kontaktpersonerna var en äldre dam som satt nämndeman i Trelleborgs tingsrätt. Jag gillade henne, hon hade skinn på näsan och lät sig inte luras så lätt. En dag kom hon till mig utan barnen. Eva-Britt vägrar lämna ut dem, sa hon. Efteråt fick vi reda på att Eva-Britt anmält till polisen att jag utsatt pojkarna för ett sexuellt övergrepp mitt framför ögonen på kontaktpersonen …

En gång polisanmälde hon mig för att jag skulle ha jagat pojkarna med cykel i deras bostadsområde. Det var 19 december och det hade snöat så Eva-Britt hade sett spår efter min cykel i snön, påstod hon. Nu hör det till saken att jag absolut inte cyklar när det har snöat eftersom jag som sagt bara har en brukbar arm, men det kanske inte hade hjälpt. Som tur var hade jag ett stort antal alibin i form av alla mina arbetskamrater. Vi hade nämligen julbord just den dagen då hon påstod att jag på cykel jagade mina barn …

Detta helvete pågick i flera år, ända tills jag en dag blev uppringd av skolan där pojkarna gick. Vet du om att Eva-Britt och pojkarna flyttar? Chockad åkte jag till hennes lägenhet bara för att upptäcka att den var tom. De hade flyttat utan så mycket som ett ord till mig, pojkarnas pappa. Jag hade ingen aning om vart de tagit vägen även om jag hoppades att det var Karlskrona eftersom Eva-Britt hade släkt där och jag tänkte att det var bra för dem att inte bara vara hänvisade till sin mamma. Efter en tid fick jag bekräftelse på att det var där de bodde, men jag vågade inte ta kontakt med dem. En tid senare läste jag en artikel i Kvällsposten om Eva-Britt. Livfullt berättade hon där om sin hemska före detta man som hotade henne till livet och brukade förfölja henne med bil. Jag som aldrig ens haft körkort!

Åren gick och jag befarade att jag aldrig mer skulle få träffa mina pojkar. Men när den äldste var 14 år travade han själv upp på socialförvaltningen och bad dem ta kontakt med hans pappa. När de ringde och sa att han ville träffa mig trots att hans mamma var helt emot det, fick jag fjärilar i magen. Hjärtat bultade våldsamt under hela tågresan till Karlskrona och till sist stod jag mittemot en tonårsgrabb som jag inte sett sedan han gick på lågstadiet. Vi kände inte varandra, men vi gick ut på stan och promenerade och pratade i flera timmar. Numera har vi en fin kontakt, men yngste sonen vill fortfarande inte ha med mig att göra. Det är mycket sorgligt.”

121 svar till “Eva-Britt Dahlströms exman talar ut

  1. Ja Gud i himmelen varför finns det inte mer rättvisa världen?

    Jag känner så väl igen pappans historia, fast jag inte känner honom, men nästan enligt samma schema har pappan i min släkt utsatts för något liknande.

    Och han har gett upp för att inte skada barnen mer.

    Stackars barn, som har dessa mammor. Hur ska det gå för dem som vuxna? Så bra att 14-åringen hade så mycket mod att han kunde göra på det viset.

    Och visst är det en katastrof att vi är så flata mot dom som en gång har skaffat sig makt. De kan hålla på så livet igenom.

  2. Där ser man att barn oftast söker egna svar.

    Vilket starkt barn. Hoppas att den andra pojken kan bilda sig en egen bild.

    Väldigt starkt av pappan att stå upp för det vansinne som drabbar många föräldrar och barn.

    Hoppas han som har kontakt förstår vikten av öppenhet och sanning, att han hunnit få tilltro och förstår pappan.

    Leroy

  3. Jag har verkligen längtat efter att få höra hennes exman uttala sig, underbart att du låter honom komma till tals!

    Talar han sanning (och utifrån det jag läser här jämfört med EBD känns det mycket trovärdigare) borde den där damen, tillsammans med t.ex. Sällberg förtjäna att få sin egen bok. Du verkar redan ha en bra början här på bloggen. Mycket bra jobbat!

  4. Ping: Rättssäkerhet??? « I Cattas lilla värld

  5. ÄNTLIGEN får EBD:s exman komma till tals.
    Eller kanske det är så att han nu först vågar.
    Tiden är mogen.
    Sanningen är här.

    Jag önskar så att dessa män som är i samma sits som EBD:s exmake vågar komma fram och berätta sin version.

    Jag återkommer…

    Tack Ingrid för detta otroligt väntade inlägg.

  6. kimhZa Bremer

    Bra, Ingrid. Du är en hjälte som gräver fram detta!

  7. Alltså.
    Kan EvaBritt ljuga för sina pojkar på detta grymma sätt så är det inte svårt att förstå hur mycket denna människa ljuger överlag.

    Jag kan inte med ord uttrycka både sorg och ilska över att hon får sitta och vara med och påverka i mål där det är tvist mellan föräldrar.

    Pia Johansson, FY SKÄMS på dig som tillåter detta.

    Visst, om ni nu är sådana kompisar så borde du veta att skilja på vänskap och arbete.

    Jag tycker att detta är så anmärkningsvärt att ni båda två borde säga upp era uppdrag och lämna över till andra som har kompetensen.

    Jag skäms över Karlskrona Tingsrätt och undrar hur många barn som blivit av med sina pappor för att dessa två kvinnor går han i hand.

    Uselt.
    Hyckleri.
    Skandal.

  8. Super Ingrid!

    Funderade just häromdan på varför fler drabbade män inte gjort sin röst hörd förut. Men kanske inser de nu att de inte är ensamma och att ”man (också) måste höja sina röster för att höras”.

  9. Tack för att vi fått ta del avEva Britt exmans syn på det hela.

  10. Ingrid!

    Väldigt bra grävlingsarbete! Nu förstår man varför Eva-Britt Dahlström är sådan rabiat motståndare till att PAS diskuteras. Hon vet att hon själv utsatt sina barn för just det.

  11. Bra jobbat IC! Här skule det vara intressant med ett bemötande från EBD själv. Eller varför inte från någon ur hennes fanclub; Kjell-Åke, (som f ö visar på total mental härdsmälta i sin blogg just nu) Marina, eller MW som tror på allt den där fullständigt skruvade kvinnan hasplar ur sig…

    Sorgligt, och samtidigt glädjande, att en ung pojke i början av sina tonår får vara den som på egen hand lagar något som en pappahatande, elak och illasinnad mor förstört…

  12. Cuben

    Om din kommentar nu var en reflektion på min…?

    2007 är ”nu” i dessa sammanhang. Drabbade kvinnor har kämpat länge och fortfarande får de ofta förlita sig på amatörer som Monica mycket riktigt påpekat i ett av sina inlägg.

    ”Bort måste även kvinnojourerna. Det är direkt kränkande att just kvinnor och barn ska tas omhand och skyddas av icke avlönade kvinnor som arbetar ideellt på sin fritid. Varför? Att det är billigt är inget skäl. Kostnader ger kontroll och sådan behövs. Det finns fantastiska kvinnor inom kvinnojourerna men det finns också skäl att tro att somliga är högst olämpliga för uppgiften. Inte minst de som gömmer kvinnor och barn för myndigheterna vilket i slutänden slår tillbaka på just utsatta kvinnor och barn.
    Jag anser att alla människor i vårt land ska omfattas av samma beskydd. Utsatta män, kvinnor och barn ska tas omhand av polisen, sjukvården och psykiatrin eller annan statlig instans inom vilka endast väl meriterade och bra betalda personer ska vara verksamma. Det finns verkligen ingen anledning att just kvinnor och barn ska tas omhand av amatörer.”

    http://monicaantonsson1.blogspot.com/2010/01/mycket-maste-andras-infor-tiotalet.html

  13. rosemarie markert

    ojoj ja se där. På tiden han fick komma till tals. Jag har en lillebror som är utsatt för ungefär samma sak. Tack Ingrid!

  14. Cuben, din länk till 2007 har det blivit två uppföljare till. 2008 och 2009.
    Dessa två pappors berättelser är långt värre an det som står och nu på väg in i 2010 är det värre än någonsin.

    Ja, jag känner båda två.

  15. Aha, nu förstår jag varför vi fått vänta på ett nytt inlägg! Hur kommer det sig att mannens version oftast låter som den trovärdigaste (tänker nu bl.a. på makarna Anka)? Vilken osympatisk kvinna hon verkar vara denna EBD och vad ska man tro om hennes kompis Pia vars valspråk är ”RÄTTSSÄKERHET, ÖPPENHET OCH
    TRIVSEL”? Hon verkar i alla fall sätta trivseln före rättssäkerheten. Referatet från en av hennes föreläsningar låter så här: http://www.ltv.se/upload/Filarkiv/Egna_filer/N%C3%A4rsjukv%C3%A5rd/BHV/BHV-Nytt%20juni%202007utan%20bild.pdf ”Pias föreläsning var spännande men svår
    att återge (ska upplevas!). En viktig
    synpunkt är: Nya vårdnadsregler som säger
    att barnets bästa ska gälla vid beslut om
    vårdnad, boende och umgänge. Det kommer
    att innebära att det ges större utrymme att
    döma till enskild vårdnad.” Alltså barnets bästa är att en av föräldrarna får enskild vårdnad. Pia är också ”mamma” till barnombudsmannen.

  16. P.S. Jag efterlyser härmed grävlingsarbete gällande alla mål som dessa båda damer varit inblandade i när det gäller vårdnadstvister. Hur många fall har utfallit till mammans resp. pappans favör? Flera andra frågeställningar finns säkert. För övrigt förvånades jag när det begav sig över med vilken akrobatik Rödebypappan frikändes, han hade ju ändå skjutit ihjäl en person på nära håll och så när dödat en annan tonåring. Visst, det var en långt ifrån oprovocerad situation och jag har största förståelse för familjens utsatthet, men utgången av målet var ändå förvånande. Men så var det ju också vid Karlskrona tingsrätt det hela utspelade sig…

  17. Maria.

    Det tar lite mer tid, men det du efterlyser är på G.

    Och jag har en aning om att det kommer att grävas på många håll nu så resultatet lär inte vara så långt borta.

  18. Poesi på engelska tycks vara inne på sina håll. Här en snabbvers:

    I watch´d that female Dad-hunter grow weak

    Laptop shuddering under shivering hand

    Escape is nowhere to seek

    – Oh God, where will I land?!!

  19. Nu heter Marina Engan, Pia Andersson.
    Hon bytte sitt namn på namninsamlingen.
    På tal om människor som inte står för det de gör.

  20. Mia mitt inlägg var mer en reflektion på att just i Karlskrona är det många barn och pappor som lider. Av olika orsaker så kom jag bara ihåg den här artikeln och ville skicka in det snabbt.

    Madde tråkigt att höra att saker och ting har blivit än värre. Förhoppningsvis så gör den här belysningen av fall att saker och ting ändras och går åt rätt håll. Madde ge allt stöd du kan till de båda som du känner!

  21. Det gör jag Cuben.
    Den ena bor jag tillsammans med och jag är mamma till vår underbara son som är lillebror till den sonen artikeln handlar om.

    Vi kämpar tillsammans, därav mitt engagemang som blir både djupare och bredare för varje dag.
    Samtidigt som kunskapen blir större och större hos mig.

    Jag kommer inte att släppa denna systematiska elitmisshandeln av våra barn, alla barn.
    Det går bara inte.

  22. Cuben

    Aha, ja då är jag med…

  23. Bra inlägg!!!!

    Man kan undra varför sådana som EBD inte kan tvingas till vård pga sitt betende, men även varför kunskapen brister så mycket att dessa kan komma undan med det.
    Jag känner även en pappa som varit i exakt samma situation dvs inte fått träffa barnet men barnet har numera genom soc börjat träffa honom som tonåring på egen begäran.

    Själv har jag nog att göra med en mamma som genom att projicera egna betenden har kontroll över situationen o inte viljan samarbeta.

    Tyvärr är det så att vissa av de större kommunerna här norrut anser sig ha så god kunnighet bland soc att välkända kunniga utredare inom fam,bar o ungdom ej används trots uttryklig begäran även tr avvisade desamma.

    anders

  24. Freud har säkert ett fint namn för denna försvarsmekanism men man kan ju enkelt kalla den för ”stoppa huvet i sanden taktiken”.

    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1651&blogg=38475

  25. I Sverige behöver inte en MAN/KARL, det betyder en person med ett könsorgan som hänger likt en snopp, ha begått brott för att tvingas leka med sitt barn i små konstgjorda rum inför personlaen på socialnämnden och o-socialförvaltningen.

    Det är FAKTISKT så det ser ut i vårt barnvänliga land. Vi har UNICEF med Trixa som en av förgrundsgestalterna, även om de numera alltid skickar ut Persbrandt eller Mark Levengood i reklamen, dessa pappor, som inte har en susning om hur verkligheten ser ut för pappor som drabbats av mammors psykiska sjukdomar, svartsjuka och vrede, dessa kändisar babblar ut om att vi ska ta hand om tredje världens barn… skaffa dig ett fadderbarn för en hundring!

    Vad sägs om att samla in pengar för våra egna barn i Sverige som drabbas av egoistiska mammor? Mammor som inte alls ser till barnens bästa utan enbart har sin egen spegelbild att glo på!

    Blanda inte ihop de goda föräldrarna, vuxna som vet att prata med sina barn och sina ”X” på ett vettigt sätt.

    Jag pratar om de kvinnor som gärna faller in i ”offermentaliteten” som de har blivit serverade av, ja vi vet vilka dessa AK4:ors feminister är!

  26. Jaha, då var det så att säga ”DET”.
    Varför blir jag inte förvånad?

    Kvinnan har alltså helt uppenbart PASat sina två söner och beslagits med att ljuga i rättssammanhang med saker som tämligen lätt kunnat kontrolleras (Som körkort exempelvis).

    Det förklarar också varför inga fällande domar finns mot pappan och varför äldste sonen valt att åter söka upp sin pappa trots de lögner och övergrepp som mamman, EBD utsatt barnen för.
    Barn är inte dumma (Men vissa vuxna visar gång på gång att de är det) och tids nog inser många av dem att de blivit vilseledda och en del av dem söker helt säkert upp den som de saknat, mamma eller pappa.

    Pusselbitarna faller på plats och förtroende kapital förbrukas i ett rasande tempo.
    I dagens informationsvärld är det lätt att ljuga och bättra på sanningen men det är också fasligt lätt att ta reda på hur det egentligen ligger till.
    Således är dessa individers dagar räknade, de kan ljuga så att de blir blå men när väl en osanning bevisats så raseras allt de åstadkommit. Kanske väljer de att försvinna in i skuggorna och likt de troll de är och bara titta ut då och då under anonymitetens trygga täcke men deras förtroende i bloggosfären förblir förbrukat tack vare googleiter och grävlingar.

    TACK! Ingrid för ytterliggare ett utmärkt arbete och en fullkomligt lysande start på det nya året. Kanske är det en start på en ny tid 🙂

    En försiktig känsloyttring men: Kram på dig..

    //Mr Galahad

  27. Jag har nu läst igenom artikeln i lite mer lugn och ro och den är som alltid när det gäller Ingrid mycket professionellt skriven. Särskilt informationen från Dahlströms man var ju verkligen mycket belysande. Det är säkert väsentligt att denna information också når de personer och organ som kan vara intresserade av att utvidga sin information om Dahlströms profil. Ge dessa personer och organisationer utrymme att själva ta in informationen utan för mycket pekpinnar. Om ni får svar så kanske ni kommer att få väldigt neutrala svar, acceptera dessa. Då vet ni att meddelandet har gått fram. Vi medborgare har mellan valen också en skyldighet att hålla de folkvalda informerade, likväl som de har en skyldighet att vara proaktiva förstås.

    Karlskrona förtjänar ett bättre öde än det som vissa politiker och företrädare för oss har visat hittills. Vi kan aldrig acceptera att barn fråntas möjligheten till sina båda föräldrar med samhällets hjälp. Då måste vi försöka påverka samhället och få en ändring till stånd. Med så många individer som nu delar med sig av sin egna personliga erfarenhet kan vi få till stånd en förändring för våra barns bästa. Det kommer att ta tid men trägen vinner. Våra barn kommer att vara oss tacksamma. Nu gäller det att jobba vidare!

    Tack Ingrid!

  28. Ja herregud, varför blir man inte förvånad??

  29. Om det nu bara är de som direkt berörts av EBD’s tjänsteutövning som är sakägare och kan anmäla henne såsom varandes olämplig som nämndeman, så kan det väl inte vara särskilt svårt att hitta någon eller några som faktiskt haft henne som nämndeman?

  30. Tack Ingrid för att du låter oss ta del av en annan sida än EBDs! Det uppskattas verkligen att du gräver fram dessa saker.

  31. Ja det är många barn som förlorat möjlighet till två sociala baser för att denna möjlighet finns.

    Höjar man sin röst som kvinna och påstår så har mannen ingen chans oavsett hur galet eller sjukt det är.

    Tur är att barn söker egna svar ibland.

    Får väl hoppas att en del kan be om förlåt för sitt agerande och att det blir ett slut på lögner och förtal.

    Sanningar hinner ikapp allt fler och fler.

    Detta med Vilja, Lämplighet och förmåga är det som fär granskas ordentligt inte som i allt för många fall. Den som gapar mest…….

    LEroy

  32. Som uppföljning på länken till BLT ifrån 2007

    http://www.blt.se/nyheter/blekinge/fyra-vykort-pa-tva-ar-ar-enda-livstecknet(1066670).gm

    http://www.blt.se/nyheter/blekinge/peter-har-inte-traffat-sin-son-pa-ett-ar(1066669).gm

    Den ynkliga uppdateringen BLT gjorde 2009-11-30 vågade de inte ens lägga ut på nätet,undra varför?

    Ska bli intressant att se om medier vågar ta upp den hemska soppan runt EBD, Fy fan, jag ryser bara av tanken på vilken ond varelse den där EBD är.

    Nog för att det ska grävas framöver.

  33. Det är ju så med kvinnor som Eva-Britt… Det har en psykisk störning som tror att ALLA MÄN är kvinnomisshandlare och pedofiler… Roligt för jag skrev en kommentar på hennes blogg för ett tag sen där jag nämnde Münchhausens syndrom by proxy. Då raderade hon bort det direkt..hehehe

  34. Eva-Britt Dahlström, om du läser detta. Du är en hemsk människa. Hemsk.

  35. Ingrid!

    Ju mer jag reflekterar över detta desto mer tänker jag på Eva-Britt Dahlströms söner. Hur har deras uppväxt varit? Hur har de det idag? Den äldste har tydligen en god relation med sin pappa igen, men den yngre vill inte veta av honom. Det hade varit väldigt intressant att få veta mer om pojkarna samt deras syn på sin uppväxt och sina föräldrar.

  36. Vad faaaan har vi massmedia till??? Hur faaaaaaaan kan de underlåta att skriva om ett så vedervärdigt maktmissbruk???? Vad krävs för att folk ska vakna??? Jag sparkar hela etablissemanget i häcken! Fundera en stund, fungerar det demokratiska systemet i Sverige?? Hoppet för vår demokrati tycks enbart stå till ett antal bloggare, som Ingrid. Hela maktetablissemanget tycks korrumperat i detta land, som valde att inte socialisera näringslivet(tavk och lov!) men socialiserade medborgarna istället!

  37. Monica Antonsson

    Härligt Ingrid!
    Med viss förhandsinfo visste jag ju vad som skulle komma. Min reflektion är att inte bara EBD omedelbart måste lyftas bort utan även hennes korrumperade kompis Pia Johansson. Det är ett absolut minimikrav.
    Jag måste också beklaga att flertalet av dem som driver denna gräsliga linje är kvinnor. Det är för mig nästan det värsta. Vi som vara med på barrikaderna 1968 slogs för jämställdhet mellan könen och att alla är av samma värde. Vi slogs inte för att somliga i skydd av offerkofta skulle missbruka den jämställdhet som trots allt uppnåddes. I dag är det mesta i samhället jämlikt men långt ifrån allt. Hur ska det arbetet kunna fortgå mot total jämställdhet för alla när somliga förstör och utnyttjar systemet på fel sätt. Dessa kvinnor förstör oerhört mycket för såväl sina medsystrar som för den överiga befolkningen. Det är mycket olyckligt. Därför måste sådana som EBD och hennes medlöperskor stoppas.
    Personligen blev jag väldigt glad över att Mia citerade mitt inlägg om att kvinnojourerna måste bort. Jag trodde, när jag skrev det, att jag skulle bli ordentligt avhyvlad för det. Det blev jag inte. Det tolkar jag som att det finns en stor majoritet som möjligen tycker likadant.
    För övrigt är min slutsats att vårdnadslagen från 2006 med kraft måste rivas upp. Nu!

  38. Jag exploderade när jag läste Ingrids text ovan. Allt är ju inte dåligt i vår demokrati, men det skulle fungera mycket bättre om massmedia skötte sitt jobb. Monica, särskilt i ditt fall, med avslöjandena om Lizzard Marklund och kompiskorrumptionen runt henne, så står det fullständigt klart att massmedia har djupa korrumptionsproblem, som även sträcker sig in i politiken. Hur har det blivit så här? Ja, jag tror att Ulf Nilssons ”Sverige, sluten anstalt” ger en sann, men förtigen, bild av Sveriges moderna historia och en viktig pusselbit för att förstå denna nutid.

  39. Förlåt, jag stavade fel. ”Lizard” ska det vara.

  40. Eftersom jag ondgjort mig över dagens samhälle ovan så vill jag förtydliga mig lite på den punkten för att inte framstå som helt historielös. Det är bara att läsa exvis PA Fogelströms serie böcker om Stcokholm från 1700-talet och framåt (Vävarnas barn mfl) för att inse hur ofantligt mycket bättre vi har det än folk på den tiden och folk på en del andra håll i världen idag. En nyckelreform var givetvis att även arbetarklassen och andra fattiga fick rösträtt i början på 1900-talet, först män som gjort värnplikt, sedan alla kvinnor och sedan alla män. Sedan skulle man kan studera den svenska arbetarrörelsen, det svenska samhället och dessas förändring som exempel på hur makt ALLTID korrumperar. Det är ett skäl till att jag, som socialdemokrat (men jag avskyr dagens SAP), är motståndare till långtgående statlig reglering av medborgarnas vardag. Dagens feminister driver ju en extrem reglering av både hur människor väljer och rent av tänker. Massmedia ställer beredvilligt upp på detta. Susanna Popovas ”Elitfeministerna” innehåller ett kapitel som heter ”Historien” och ger en antydan om hur insyltade vår press är i denna politiska propaganda. EBDs göranden och låtanden är ett exempel på sakernas tillstånd. Vilka står upp för rättssäkerheten i denna typen av fall? Massmedia? Inte alls! Det är bloggarna, som Ingrid, Monica mfl. Ni gör en historisk insats!

  41. Ja EBD:s pojkar måste väl vara i åtminstone 30-årsåldern nu?

    För dem är det för sent. De är ett exempel på att det går att splittra två släkter i samma land och med samma språk. Och att det handlar enbart om de vuxna. Inte barnen.

    Och det är en katastrof för Unicef att Liza Marklund fortfarande är ambassadör. Tydligen oavsättlig fast hon inte används längre.

    Gör barnkonventionen till lag! Det är det enda sättet för barnen att få en röst.

    http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/26/kungaparet-st-r-p-barnens-sida

  42. Ann Helena Rudberg

    Det stämmer att barnen är i 30-årsåldern nu.

    Den äldsta Född -78 bor i Malmö

    Den yngsta född -80 bor i Karlskrona.

    Hur det har gått för dessa barn, det vet man inte, men nog för att de kan ha fått en väldigt vinklad blid av verkligheten.

    Inte ovanligt att barn som har utsatts för denna typ av dysfunktionell förälder får livslånga ”men” så som kriminell, drogmissbruk, avvikande sexuell beteende/läggning, ja listan kan göras lång.

  43. Snoken och ni andra! Dahlströms barn har inte gjort något ont och jag vill inte att de omnämns här med namn eller bild. Den dagen de själva vill träda fram och berätta om hur det är att växa upp i en sådan miljö, med ett sådant trauma, är de välkomna. Fram till dess låter vi bli att spekulera kring dem. Det är EBD som valt att bli offentlig med sin och sin familjs historia så henne kan vi granska hur mycket vi vill.

  44. Till att börja med så håller jag helt med om att det här känns bra mycket trovärdigare än EBD historia. MEN samtidigt så tycker jag det finns fog att gräva mer här för att få fram sanning, och bevis, och jag förstår inte varför det inte gjorts tidigare?

    BLT betalade alltså 20000 kr för att förhindra att de åkte dit för förtal. De tyckte alltså att bevisen mannen kom med var tillräckliga. Men varför satte man då inte luppen på EBD? Om de har gjort en artikel som kostat dem så mycket, och de har bevis på att det inte är sant, varför skriver man inte en uppdatering, som hämnd om inte annat?

    Att bara säga att kvinnor är oantastliga tror jag inte på för kvinnor inom politiken blir lika ofta granskade som män.

    Så ni journalister, kan ni förklara hur det här fungerar?

  45. Jag står helt bakom Ingrid när det gäller barnen.
    Vi spekulerar inte kring dessa, då de likt så många andra barn är offer 😦

    Det är mycket intressant det som Ingrid skriver om EBD och ABC.

    Lika intressant som att domare mm utbildas av Kvinnojourer, vilket är galet eftersom domarna enbart skall lämna ut en dom helt baserat på det som gynnar barnet/n.

    Inte har vi väl hört att de som jobbar med flyktingar utbildas av nazister.

    Vilken folkstorm det hade blivit om det hade varit då.

    Ang EBD och hennes förhållningsätt mot män.
    Det som hände Martin Hult är väl ett lysande exempel.

    EBD, sluta att luras.
    Det är lätt att gå på en stark övertygande kvinnas ord, vilket du är mycket bra på.
    Eftersom du stänger kommentarerna så att de enda som får skriva är de som håller med dig, så är det inte svårt att förstå de som tänker i diagnosbanor.
    När sedan din exman berättar sin sida av den historia du valt att berätta, stärker inte din trovärdighet.

    Pia, du som håller EBD i handen, låter du dig luras eller är ni en enad front mot män?

    Ja nog krävs det att det grävs och granskas, det som ni har varit med och påverkar och beslutar.

    Detta utspelar sig i Karlskrona, där barn kan ha blivit fråntagna en förälder där det kan vara så att egenintresse från personer som EBD och Pia.

    Det finns många rätter i Sverige.

    Vad är det som händer egentligen?

  46. Hur många Gömda-Mior och EB-are finns det i landet?

    Efter Gömdaskandalen och vad den Mia vara kapabel till så börjar jag ju förstå att hon inte var ensam. Frågan är ju bara hur många dessa kvinnor är? De som tar lagen i egna händer och förvrider sanningen så till den milda grad att många blint går på vad de säger. Just för att kvinnor alltid setts som offren och männen som förövaren.

    Att sitta och besluta om andra fall och själv ha ett sådant bagage är ju rent åt helvete. Det märkliga är ju hur många som blundat under åren och som löpt med.

    Jag blir mörkrädd när jag läser om sådana som Eva-Britt Dahlström. Den 14-åriga pojken har all min beundran och jag hoppas att han och pappan kan reparera allt det som denna mytoman till mamma förstört. För något annat kan jag inte kalla henne efter allt som har kommit fram. Tvi vale!

  47. Något som jag tänker på är att det står att BLT ERBJÖD pengar till exmaken.
    Inte att han tar emot dessa som en muta.

    Jag funderar också på varför EBD skall komma undan då hon medvetet (vilket det förefaller vara) förtalar hennes ex och vill att det skall komma ut i pressen.

    Är det sig själva dvs BLT de vill skydda eller är det så att detta inte passa den bild som media vill ha ut?
    Eller är det EBD de vill skydda?

  48. Självklart ska de utsatta barnen inte bli lidande för en dysfunktionell förälders handlande.

    De behöver allt stöd de kan få.
    Vet så många barn som lever i tron att det mamman säger är sanningen, men vad händer den dagen då barnet inser att det mamman alltid har sagt är bara en stor lögn?
    Vem ska barnet då våga lita på?
    Mamman som medvetet har ljugit?
    eller
    Den förtalade pappan?
    Som jag ser det så kan barnet tappa allt förtroende för vuxenvärlden och då göra fullständig revolt!
    Vem ska då sopa upp resterna av ett vilset barn som inte vågar lita på någon?
    Inte sällan är det ”kört” för det barnet vilket man kan se i fängelsen.

    Hur många av de som sitter i fängelse eller umgdomsanstalter har en väl fungerande föräldrakontakt, ja inte är det många som jag har uppfattat det.

    En NärPolis säger att majoriteten av de ungdomar som har problem bor hos sin mamma och har ingen eller ytterst lite kontakt med pappan.

    En advokat säger att 95% av alla brottslingar bor hos mamman och har ingen eller begränsad kontakt med pappan.

    Vad beror detta på???

    Vad är den VERKLIGA orsaken till dessa hemska ”fakta”?

    Är det mamma eller pappa det är ”fel” på?

    Oberoende vad, så MÅSTE det ske en förändring NU, innan det är riktigt kört för vår framtid.

  49. Används inte barnen som ett alibi för att kunna ge den ena föräldern vårdnaden? Står det verkligen i svensk lag att föräldrar inte har några rättigheter när det barnen, bara skyldigheter?

    http://sydsvenskan.se/sverige/article275937/Domare-struntar-i-barnen.html
    http://hd.se/helsingborg/2005/03/18/hon_kaempar_foer_barnens/

  50. Att personer ljuger om sin bakgrund är väl allom bekant. När förtroende valda gör det brukar det bli etter värre. När en person gör det från en sanktionerad S-blogg så blir det mycket intressant hur det socialdemokratiska partiet reagerar. (Det är val i år).

    När samma person som har bloggen verkar ha farit med vad som ändå måste ha varit komplett osanning mot barnens far är det upprörande. När barnens far dessutom är fysiskt handikappad på grund av polio så blir det än mer tragiskt. Att förneka en handikappad persons rätt till umgänge med sina barn är något som får mina tankar att gå till hur nationalsocialisterna behandlade handikappade. Att därefter utsätta barnen för en sådan psykologisk manipulation att den yngsta inte nu vill träffa sin far är ett omänskligt beteende. Att förneka barnens rätt till umgänge genom aktiva handlingar borde vara sanktionerbart. Man har tagit en mycket viktig del av ett barns rätt ifrån dem, om man nu stödjer Barnkonventionen. Tillåt mig att vara lite besk, även om jag vet att det inte riktigt passar in; Undrar just hur svenska Unicef kommer att agera nu?

    Därefter att använda lögnen i politiskt syfte och kanske för egen vinning… Nej jag har inte ord.

    Därefter att ha mage att sitta ting där just oberoende och självständighet är ett måste.

    Därefter att ha en sådan intim kontakt med en domare som personen verkar ha vilket har yttrat sig i att de gör gemensamma arbeten tillsammans. Det här bör ju uppfylla alla kriterier på jäv och intressekonflikt tillsammans. Den specifika domaren och rättsväsendet som har översyn bör titta rejält på detta en gång till. De måste vara beredda att ta en helhetssyn baserat på hur vi medborgare uppfattar rättssäkerheten, inte på teknikaliteter.

    När Refaat El-Sayed, Stegö-Chilo och andra fick avgå hade de inte skadat en annan människa. Den här gången har de allra närmaste blivit utsatta för kränkning inkluderat barnens handikappade far kombinerat med politisk manipulation under flera år. (Dahlströms replik(?) eller senaste inlägg på sin blogg är hittills ”Tänk vad naturen är vacker just nu”).

    Fabian Månsson, fiskare och socialdemokrat från Hässlö i Bleking skärgård, hade nog sagt ”Vet Hut vet sjufalt hut”. Hans sista två verser ur ”Stridssång”.

    Och randas den dag, då jag friheten sviker
    och ut ur dess led för en övermakt viker,
    och feg eller trolös ur striden ses fly.
    Då måtte mig fädernas skuggor förbanna,
    och tankarnas ljus släckas ut ur min panna,
    och tärnorna mig som en pestsmittad sky.
    Och sviker jag även, ej rättvisan sviker,
    den undran, men blott för ett ögonblick, viker
    och skaffar i vildmarken stridbara män.
    Och falla vi alla, ej sanningen faller –
    den sönderslår bojor och bommar och galler
    och samlar en skara till striden igen.

    Och just det; Instämmer med Ingrid, håll barnen utanför det här nu!

  51. Eva-Britt Dahlström berättar själv på sin hemsida att hon är mor till två vuxna barn och att hon är farmor två gånger om.

    http://www.s-info.se/page/about.asp?id=1651

    ”Jag är skild sedan många år och har två idag vuxna söner och två barnbarn.
    Vi hade ingen uppslitande vårdnadstvist- jag hade från början enskild vårdnad genom ett frivilligt avtal utan inblandning av domstol.
    Motparten hade från början obegränsad umgängesrätt.
    Däremot blev det en umgängesrättstvist- inte då heller något krav från motparten om gemensam vårdnad eller enskild vårdnad- där jag avvisade umgänge på mina barns önskemål.”

  52. Som jag har uppfattat det så är pappan till barnbarnen som exmannen inte har kontakt med.
    Tänk, barnen har inte fått träffa sin FARFAR!!!

    Sitter själv i samma situation.
    Min son (som snart är 8 år) har INTE fått träffa sina farföräldrar sedan juli 2002!
    Hur tror ni det känns för farföräldrar att inte få träffa sitt barnbarn?

  53. Britt Cuñat

    Hur det känns att inte få träffa sina barnbarn kan jag tala om. Min son har två pojkar, nu snart 13 och 9 år. De försvann aug 2008 med sin mamma och med hjälp av kvinnojouren Frideborg i Mölndal.
    Det är fruktansvärt att inte få träffa dem, inte veta hur de mår. Hur gårt det i skolan? Det var alltid deras pappa som hjälpte till med läxor och kontakter med skolan. Som farmor ligger man sömnlös och grubblar. Dessutom har man en
    son som mår mycket dåligt efter alla falska anklagelser.
    Utredningarna blir inte färdiga, inget händer. Det är mycket frustrerande.
    Farmor

  54. Tragiskt att höra Farmor.

    Men hoppas rättvisan och sanningen kommer fram medans hälsan finns.

    Ser själv helt plötsligt att KÅB påstår att han är Sanna Ax på sin egen blogg.

    Skriver sen trot om Ni vill och att han har en massa goa väner o IP adresser
    ?

    Leroy

  55. Ett bra tips är att inte tro på någonting som KÅB säger eller skriver.

  56. Britt Cuñat

    Jag lider med er liksom jag lider med mina föräldras, MIN SONS FARFÖRÄLDRAR!

    En pappa och hans släkt har inga som helst rättigheter.

    Enligt Föräldrabalken
    6 kap.
    15 a § På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.

    På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära.

    *******

    Undra om denna lagtext används i verkligeheten av myndigheterna?

  57. Calle.

    Jag vet hur det känns, varje gång jag träffar mina föräldrar på hemmet så frågar dom hur det går med barnbarnet och umgänget om dom kan få träffa henne med mig.

    (2 gånger de 3senaste åren, ändå frågar dom varje gång, tur att dom har kort i alla fall.)

    Lagtexten hjälper inte när viljan är emot.

    Därför borde man flytta vårdnad i sådana här extrema fall. Lite därför man borde granska det jag brukar rabbla och agera inte låta tiden bara gå. Barnen förlorar en kanske minst lika lämpad förälder och möjlighet till dubbel social bas.

    Leroy

  58. Det här är så träffande:
    ”Att högröstade kvinnor får annars kritiskt tänkande journalister att gång på gång köpa deras påhittade historier? Jo, det beror på att dessa högröstade kvinnor varit mycket framgångsrika i sin kampanj om att man ”inte får ifrågasätta offren för då utsätter man dem för ytterligare kränkningar”. Simsalabim, svårare än så var det inte att ordna så att blå dunster fördunklar i princip varenda svensk journalist.”
    Det är bara att läsa kolumnen av Amelia-reporten Anna Laestadius i självaste SvD, som jag velat tro borgade för kritisk analys och sökande efter sanning och inte ridande på fördomsvågor.

  59. Ping: Vem ska man tro på « Trollan's Tankar om stort och smått

  60. På sin blogg skriver EBD: ” Anledningen till min sena debut i partipolitiken var att jag och mina söner under många år tvingades leva med så kallad kvarskrivning, som är en form av skyddad identitet på grund av att mina barn utsattes för grova sexuella övergrepp och att vi då detta uppdagades då även utsattes för hot och våld och därmed tvingades att leva som flyktingar i eget land.

    Naturligtvis har den upplevelsen präglat både mina barn och mig.

    Under hela den tid som vi levde skyddade hade jag kontakt med justitieminister Anna-Greta Lejon och Laila Freivalds och även Gertrud Sigurdsen som på den tiden var socialminister.”

    När jag(Lasse) i somras under en replikväxling på hennes blogg hänvisade till detta, hade hon glömt bort att hon skrivit det. Vad säger det om hennes tillförlitlighet?

    En av politikerna hon hade kontakt med, Anna Greta Leijon, har i sin självbiografi skildrat de sexövergepp hon påstår att fadern utsatt henne för. Hon var justitieminister. EBD är nämndeman.

  61. EBS verkar ha många likheter med Mia.
    Bl.a förföljelsemani.

    Börjar undra (för det känns konstigt).
    Har hon verkligen haft skyddad identitet, och boende (eller gömde hon sig bara)
    Nuvarande namn- är det ursprungsnamnet?
    Hur gör man (om det är aktuellt) för att byta tillbaka från hemlig idenditet till sin normala?

  62. Jag är släkt med EBD´s exman och har på nära håll upplevt att EBD oftast behandlar sanningen helt enligt eget tycke. När det skrevs i Blekinges tidningar, tog jag kontakt med BLT som vägrade tala med mig över huvud taget och med Sydöstran. Där blev jag, när jag frågade om de kontrollerat sanningshalten i EBD´s utsagor, bland annat beskylld för att vara ytterst arrogant.

  63. Karin, det är helt sjukt att tidningar beter sig på det viset. De har inte haft några problem alls att återge hennes till stora delar fejkade historia, men nu när jag har gett dem ledtrådar så att de kan syna den i kanterna, då tycker de att det är … ”komplicerat”!

    Detta har jag fått höra från ett par läsare som i dag tagit kontakt med dem och uppmanat dem att skriva. Man kan inte lita på rättssäkerheten i Sverige och inte heller på tredje statsmakten. Vem kan man lita på?

  64. Oj oj. Detta hör egentligen till ett tidigare inlägg, men läs det här:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/utsatta-barn-ar-dubbla-offer_4052465.svd

    Ingrid, du borde Twinglylänka ditt inlägg om Birgitta Allmos bok till den här krönikan. Anna Larssons omdöme har jag inget förtroende för sedan Liza Marklundkrönikan, men detta bör bemötas på något sätt. Och Ami Lönnroth har kommenterat på en kompis blogg och gläder sig åt att Allmos bok nu når ut till en ”mainstreampublik”.

  65. Ping: Kraften i vandringssägner « Inteutanminasoner's Blog

  66. Ping: Gömda-Mia går igen? « Ord av Jerry

  67. Örjan; Intressant är att hon dessutom väljer att ta sin exmans efternamn när hon tog tillbaka sitt namn.
    Eller bytte hon inte namn när hon var så rädd, eller nått.
    Borde hon inte avsky det namnet då hon avskyr mannen som hade namnet från början.
    Eller helt enkelt bytt till sitt eget ursprungliga, hennes flicknamn.
    Jag vet ju självklart inte hur hon tänker, men jag baserar det på andra kvinnor som levt skyddade eller lämnat sin man.
    Är det inte så att när man skiljer sig byter man ofta tillbaka till sitt ”eget” efternamn?
    Jag är inte så insatt i just den delen då jag aldrig har varit gift.

    Hursom så verkar det inte ha funnits äkta rädsla då hennes agerande verkar minst sagt märkligt.

    Karin.
    Hälsa din släkting att han är en mycket stark person, mycket stark.
    Han har nu gjort något mycket bra som jag hoppas han inte skall behöva bli lidande för.
    Jag misstänker dock att han har övervägt det noga.
    Jag hoppas att han har ett bra nätverk med sig av människor som hjälper honom om han behöver det.

  68. Ni har såklart läst det här inlägget av EDB??

    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1651&blogg=31346

    Ett vansinnigt förvirrande inlägg, jag vet inte om jag riktigt förstår vad det är som har hänt, men i ett svar till den första kommentaren så säger iaf EDB att denne ”någon” säger att det inte finns några papper på det hon varit med om, vilket EDB säger att det finns det visst och hon har kopior på allt. Kanske finns de uppe på vinden?

  69. Vilken kommentar?

  70. Första kommentaren efter inlägget…

    ”Kommentar av Andreas Eriksson – 27 mars 17:40, 2009

    Ja, vad säger man?

    Eva-Britt Dahlström: Inte så mycket, kanske!
    Senaste informationen är att den här personen påstår att det inte finns papper på det jag har varit med om. Det kan jag dementera direkt. Det finns papper på det mesta och givetvis har jag kopiorna.
    Däremot har jag varit knapphändig med information utåt- jag har barn, förvisso vuxna idag, och jag har aldrig nämnt vilken man jag levde skyddad ifrån.
    Jag har inte tyckt att det är för allmänhetens öron och ögon och definitivt inte för den här personens kännedom. ”

    EDB fortsätter efter det jag klipp-och-klistrat, men det var det som jag antar handlar om hennes exmake och henne.

  71. Den kommentaren finns inte där nu när jag kollar hennes blogg. Och vadå personen påstår att det inte finns papper? Hon yrar, som vanligt.

  72. @Ingrid. Jag hittar kommentaren som Nr 1 på inlägget.

  73. @Madde. Återtagit exmannens efternamn?
    Får förstärkta vibbar av att hon aldrig haft hemligt namn.

    Kanske X-maken kan bekräfta/dementera om EBD under några år haft hemlig identitet.

  74. Helt seriöst… Hennes blogg är fullproppad med guldkorn…

    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1651&blogg=15210

    7000 hot/hatmejl och ett mordförsök via cykel!

  75. Kul att se att hon håller låg profil på sin blogg nu. Tycker det är roligt med alla läsare och har haft ännu en underbar dag:
    ”Som sagt: Jag är priviligierad och har haft ännu en underbar njutningsfull dag, med en dörr att stänga om mig när jag så vill.”
    Vet inte om det här med dörren också är en anspelning på det faktum att hon inte har bloggen öppen för kommentarer.

  76. @Tessa
    Utdrag ur Din refererade sida.
    ”När jag skulle cykla hem gick plötsligt inte framhjulet runt och när vi tittat ett tag såg vi att hjulet gått ur läge och var som en åtta för att någon skruvat loss ekrarna. ”

    Detta har förmodligen skett vid ett tidigare tillfälle och varje gång jag har cyklat har de lossnat lite mer och när jag tog cykeln ur cykelstället vred sig hjulet och det var tvärstopp.

    Hade detta hänt när jag cyklade i nerförsbacken i 34 km/timmen hade jag farit tvärs över styret och jag vågar knappast tänka på vad som kunde ha hänt.

    Detta är mordförsök mina vänner!”

    Får jag repetera sista meningen.

    ”Detta är mordförsök mina vänner!”

    Egen erfarenhet.
    Själv är jag överviktig.
    Har haft ekrar som brustit, och med tiden blir det fler och fler som lossnar och julet blir som en 8-a.

    Undrar därför.
    Utslag av förföljelsemani?

  77. Anna Larsson på SvD visar sin klass.

    Intellektuellt sett i rännstenen.

  78. Men jag säger ju det! Kvinnan är makalös… Jag sitter och bläddrar i hennes blogg från 2007 och framåt, och var och varannat inlägg handlar om hot mot henne och hennes engagemang och bla bla bla… Sitter nu i mitten på 2008 och det pratas Monica Dahlström Lannes och ”sekten” har börjat kommentera. Det finns sämre sätt att tillbringa en fredagkväll! 😉

  79. Ursäkta mig för att jag spammar er med EBD, men jag MÅSTE bara berätta att hennes dator har blivit hackad!!

    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1651&blogg=21396

    Är vi säkra på att hon inte är släkt med norskan?

  80. …det var pinsamt redan vid första ”hackningen” av ME:s dator, nu är det faktiskt obegripligt skrattretande…

    Kanske EBD också ska lägga ut en hotmailadress i sin blogg nu? Det verkar iaf vara ett logiskt grepp efter ett dataintrång – i Norge.

    Jag skäms, å dessa radikalfeminstiska virrhönors vägnar…

  81. @Tessa
    Med anledning av Marina Engmans påstådda hackning
    Intressant att läsa kommenarerna till Ditt refererade inlägg, angående svårigheterna att utföra något sådant.

    Sista meningen är intressant i inlägget

    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1651&blogg=21396

    ”Jag driver naturligtvis samtliga frågor politiskt utöver de kommunpolitiska uppdrag jag har.”

    Antager skrivfel. Borde nog stått ”o-politiskt”, annars vore det stor skam för röda partiet.

    EBD skriver även om 7000 hot som är polisanmälda.
    När/hur är de polisanmälda?
    Diarienummer?

    Förlåt men jag får ännu mer vibbar av en mytoman med förföljelsemani.

    Och denna person sitter nämndeman!!!????

  82. Tessa

    EBD skriver:
    ”Eva-Britt Dahlström: Inte så mycket, kanske!
    Senaste informationen är att den här personen påstår att det inte finns papper på det jag har varit med om. Det kan jag dementera direkt. Det finns papper på det mesta och givetvis har jag kopiorna.
    Däremot har jag varit knapphändig med information utåt- jag har barn, förvisso vuxna idag, och jag har aldrig nämnt vilken man jag levde skyddad ifrån.”

    ******
    När kravet på EBD blir massivt att visa dessa påstådda ”kopior” så lär det väl ha blivit en ”vattenläcka” som har förstört alla viktiga dokument, för hon kan väl inte som Marinan skylla på att någon hackare när det börja brännas… (jo föresten, det skulle hon kunna som den mytoman hon verka vara)?

    Alla normala personer vet hur lätt det är att spåra upp någon person, framförallt när man vet vad de heter osv.

    ******

    Källa Mtl Blekinge län 1971
    Lundgren, Eva-Britt
    Född 29/4 1948 i Västervik (Kalmar län, Småland)

    Källa: Mtl Malmöhus län 1981
    Då är EBD (som nu heter Dahlström) mantalsskriven på samma adress som maken och deras barn i Skåne.
    ******

    EBD är äldsta barnet (av tre) och fick kanske inte den uppmärksamheten hon ville ha som barn när det kom en ”sladdis” i familjen, kanske kan detta vara orsaken till hennes jakt på uppmärksamhet som sedan länge har gått över styr…!?

    När man mår dåligt så ska man söka hjälp (det är en skyldighet man har gentemot sina barn) istället för att låta sin egen bitterhet/besvikelse gå ut över bland annat ens barn och deras pappa.
    Men det verkar allt som oftast att mammor aldrig har några större problem, utan de kan lugnt lägga över sin bitterhet/hat på barnen utan att myndigheter vill bry sig oberoende hur illa det påverkar barnen.
    En mamma ska alltid få all hjälp hon vill ha för att skydda sig och SINA barn, för en pappa är nästan alltid (till 98 % enligt EBD) den som utövar våld mot dem, vilket då gör att nästan alla myndigheter maniskt gör allt för att skydda dem ifrån den NU påstått HEMSKA och otroligt våldsamma pappan.
    En kvinnas uppgifter ska aldrig ifrågasättas anser kvinnorörelsen, detta har de manipulativt lyckas pränta in i myndigheters kvinnofrids tänk.

    Av egen erfarenhet vet jag att en mamma som alla myndigheter/domstolar anser behöva hjälp för att komma över sin bitterhet/besvikelse behöver inte bry sig så länge hon sitter på makten över barnen.
    Alla kan ta starkt lugnande preparat inför viktiga möten för att inte flippa ut och dra sin verklighetsfrämmande snyft historia för att få sin vilja igenom, men när de är sitt ”rätta jag”, ja då flippar de ut totalt och inte sällan inför barnen.

    Ska man ljuga så måste man vara båda smart och ha bra minne för att komma ihåg vad man har sagt.
    För hur smart är det att ljuga om att ens ex har förföljt henne med bil, när han inte ens har körkort?
    Eller att ändra sin hemska berättelse för varje gång den berättas?

    Man slutar tyvärr aldrig förvånas över vad framförallt kvinnor kan hitta på för lögner för att själva framstå som goda, omtänksamma, utsatta och livrädda, allt för att skydda SINA barn.

    En dag kommer verkligheten ifatt, då är det inte kul att ha varit den som har ljugit och förtalat den andre föräldern.
    Våra barn är de ”värsta” domarna, tänk på det!

  83. Calle skriver:

    ”Man slutar tyvärr aldrig förvånas över vad framförallt kvinnor kan hitta på för lögner för att själva framstå som goda, omtänksamma, utsatta och livrädda, allt för att skydda SINA barn.”

    Nja. Där finns ingen könsskillnad vad det gäller beteenden när någon är personlighetsstörd – sånt är faktiskt könsneutralt.

    Men det märks säkert tydligare från motsatta könet (oavsett vilket kön man har) eftersom vi alla i någon grad delar in världen i ”vi och dom”.

  84. Michael

    Du har en poäng i det du skriver, men det frispråkiga poliser säger är att det oftast är kvinnor som står för falska anklagelser.

    Det som förvånar mig är att när en mamma har en ”personlighetsstörning” så är det OK att hon har boende/vårdnaden om barn, men en pappa ska omgående bort ifrån barn om det skulle finnas en uttalad misstanke om något ”problem”.

  85. Av en händelse för ung tre år sedan ( trodde det var svärfar till en bekant) stötte jag på en överläkare från psykriatin, nyfiket frågade jag en del . Bla verkar det vara så att de med ev psykiska problem kan ha dessa under hela sitt liv numera om inget inträffar så en anm eller något alvarligt händer som gör att de kommer under vård. Det är troligen då ytters tveksamt att någon självmant söker vård o tveksamt att de själv förstår sitt behov.

    I övrigt går det väl att överklaga kammar rättens beslut till regeringsrätten tror jag om inte annat för att det blir noterat där.

  86. Jag tror inte smart har att göra med att ljuga däremot att vara manipulativ som jag tror kan vara en personlighets störning ev allvarlig sådan.

  87. Män/pappor är si och kvinnor/mammor gör så och aldrig mötas de tu (drabbade av individer med störning).

  88. Jag tror inte heller att smart har med att ljuga Anders, men säremot är jag övertygad om att man måste ha ett mycket bra komihåg.

    När lögner blandas med sanningen blir det tillslut svårt att hålla isär när man ljög och när man talade sanning.

    Vissa människor håller fast vid en lögn med nästintill livet om insats för att inte bli ertappade.

    Mytomaner är ju lite svårare då det ju trots allt är så att de tror att de de säger är sant efter många upprepningar.
    Lögnen upprepas så många gånger så den blir en sanning.

    Sedan har vi dessa som VET att de ljuger och manipulerar och är så rädda att bli avslöjade.
    Denna rädsla att bli ifrågasatta och få förklara sig när bevis finns på motsatsen gör att de biter sig fast än mer i lögnen.

    Det är svårt att kunna övertyga dessa människor oavsett vilka de är.

    Fast det spelar ingen roll egentligen.
    Det är de som är drabbade som har rätt till sanningen.
    Därefter är det deras uppgift att hantera den ”nya” sanningen (jag vet, sanningen har många skepnader som det sägs att det inte finns någon sanning i sanningen, men jag anser det fel. Det finns sanning och det finns upplevd sanning) och agera efter det.

    Jag kan bara säga att jag anser att när en förälder bygger en hel uppväxt på lögn som syftar till sitt eget mående och skriver om det som är barnens rätt, är ett övergrepp som är bland de mest avskyvärda.

    Tänk er själva att en dag vakna upp och inse att den som säger sig älska er har bedragit er på detta avskyvärda sätt.
    Ni är helt och hållet våldtagna av denna förälder.

    Jag måste även i ärlighetens namn skriva när det gäller EBDs cykelhistoria att jag skrattade lite först.
    MEN, när jag tänkte efter insåg jag att denna cykel faktiskt i hennes ögon är ett mordvapen, då är det plötsligt inte lika roligt längre.
    Hon lyckas att dra så stora växlar kring detta (OM det har hänt. OM det inte är så att hon faktiskt själv har saboterat cykeln för att sätta dit sin exman, vilket jag måste säga att jag tror är det som har hänt) och dra in media och polis och öppet anklaga sin exman för mordförsök där vapnet är en cykel.

    Jisses vad polisen måste haft roligt åt henne – givetvis bakom hennes rygg.

    Jag kan bara ge all min sympati till EBDs exman.
    Nu vänder det, nu är det verkligen på tiden att alla i er närhet får möjlighet att få komma till tals på ett eller annat sätt.

    Denna tystnad som råder på vissa bloggar och på denna bloggen visar för mig (baserat på dåtiden) att nu är ni verkligen rädda, då detta bara är ett av flera avslöjanden som kommit fram.
    Det finns ju många som tror att tystnaden/tigandet är det som gör att det inte är roligt längre att skriva/tala om detta som nu händer.

    Det är en felaktig bild.

    Tystanden påvisar bara att det inte finns något att tillägga och att det som nu kommit fram kring EBD och några till är det som hänt.

    Det är skönt tycker i varje fall jag.
    Då har de som är i desperat behov av att få veta vad som egentligen hände nu fått veta det.

  89. Vi är som sagt var olika personligheter de flesta av oss (störda på olika vis eller inte)

    Madde aldeles rätt det du säger om övergrepp. Hjälp mot denna typ av övergrepp är troligen lika svårt att få som för de som lämmnar, utesluts ur rörelser med sektkaraktär.

    Dock är myndigheters ovilja, okunskap mm minst lika alvarligt problem, se bara denna EBD.

  90. Ping: Birgitta Allmos vedervärdiga drapa « Inteutanminasoner's Blog

  91. Alla barn har inte barnfrid

    Artikel skriven av EBD.

    http://www.sydostran.se/index.9585—1.html

    Här en en till:
    Välkomnar förslag som gagnar barnen

    http://www.sydostran.se/index.9589—1.html

    Lite till:
    Tusentals kvinnor förstår varför vi är frustrerade, Eva-Britt

    http://www.sydostran.se/index.9115—1.html

    Detta är lite som står i Sydöstran.

  92. Ja det bästa med sanningen är att man inte behöver komma ihåg vad man har sagt.

    Att kämpa mot lögner/vanföreställningar är svårt, att därtill inte bli trodd är…ja det vet de som varit där.

    Och tystnaden ja. Det bästa sättet att kommunicera med en ”lögnare” är i skrift. För till slut har de bara att välja mellan att hålla sig till sanningen eller mycket riktigt tystna.

    Frågan är som sagt bara vad gör man om ingen vill lyssna, när detta bara pågår och pågår. När ”samarbetssvårigheterna” aldrig tar slut.

  93. Ja sanning är det bästa minnet, skrivet med och inspelat många verkar däremot ogilla inspelat material både privat o myndigheter.

    Ja det finns dom som inte vill samarbeta och själv får fördel av det.

  94. Tessa.

    Tack för att du förgyller vår helg med inlägg!

    Det är inte klokt hur mycket kul man kan hitta på EBD:s blogg.

    http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1651&blogg=15210

    När det gäller hennes cykel är det först mordförsök, för att sedan vara sabotage…

    EBD skriver först:
    ”När jag skulle cykla hem gick plötsligt inte framhjulet runt och när vi tittat ett tag såg vi att hjulet gått ur läge och var som en åtta för att någon skruvat loss ekrarna.

    Detta har förmodligen skett vid ett tidigare tillfälle och varje gång jag har cyklat har de lossnat lite mer och när jag tog cykeln ur cykelstället vred sig hjulet och det var tvärstopp.

    Hade detta hänt när jag cyklade i nerförsbacken i 34 km/timmen hade jag farit tvärs över styret och jag vågar knappast tänka på vad som kunde ha hänt.

    Detta är mordförsök mina vänner!”

    För att sedan svara på kommentaren …
    ”Kommentar av willi klang – 4 juli 10:07, 2007
    Hallå…
    Vilket hjul är det egentligen…Du skriver framhjulet…på sydnytt visade man bakhjulet…
    Bara undrar…

    Eva-Britt Dahlström: Du har så rätt- visst är det bakhjulet som ekrarna var lossade på- men resultatet var att cykeln inte gick att föra varken framåt eller bortåt när hjulet som tur var – tack vare att bakhjulet stod i cykelstället- utanför PRO:s lokaler långt ifrån allmänhet , hus ,gator- utan i naturen- vred sig när jag tog cykeln ur cykelstället- jag garanterar att uppsikten över cykeln var total – så någon hade inte då kunnat göra något.
    Det fanns märken på ekrarna efter de speciella verktyg som behövs för att hantera ekrarna.
    Hade jag istället ställt cykeln på cykelstödet hade däcket vridit sig när jag börjat cykla ner för den branta backe som leder från PRO:s lokaler.”

    ???
    Jag fattar inget, vad menar den vimsiga människan egentligen?
    Kan hon inte hålla sig till sanningen avseende vilket hjul det var som hade ”saboterats”?
    Brukar man verkligen ställa bakhjulet i cykelställt (kanske vet hon inte vilket som fram och bak på en cykel)?

    Hur kan man hävda följande:
    ”- jag garanterar att uppsikten över cykeln var total – så någon hade inte då kunnat göra något”

    Förutsatte EBD att någon på PRO-träffen skulle mixtra med hennes cykel och därför hade 100% uppsikt på sin cykel under hela tiden hon var på träffen?
    Vad är det för människor EBD umgås med egentligen kan man undra, eller är det så att på sig själv känner man andra?
    Vem hade uppsikt på cykeln när EBD bland annat var på toaletten?

    Märken på ekrarna efter de speciella verktyg som behövs för att hantera ekrarna?
    Så den som ska ha saboterat cykeln visste att det behövs ”specialverktyg” för detta och måste då haft ett antal olika modeller med sig och en passade EBD:s cykel, WOW, vilken smart och förutseende sabotör, det måste då vara en MAN (en kvinna hade använt en hovtång/kombinationstång)!
    För inte kan det vara märken ifrån tillverkningen, det är inte tillräckligt uppseendeväckande, Eller?

    Länk till: ” Politiker rädd för att hot ska bli värre”
    http://www.sr.se/cgi-bin/blekinge/nyheter/artikel.asp?artikel=1459357

    Även jag har då 1983 utsatts nästan för mordförsök, för ekrarna på min nya Crescent var plötsligt lite lösa.
    Den auktoriserade handlaren sa då att detta fenomen inte var ovanligt på nya cyklar, men han kanske bara i själva verket försökte dölja ett mordförsök på mig eller???

    Hur kunde EBD cykla till PRO-träffen med en cykel som var i så dåligt skick att hjulet blev som en ”åtta” när hon tog ur den ur cykelstället?
    Eller kan det bero på att EBD inte har skött sin egen cykel som man ska och då inte ha märkt (struntat i) att ekrarna kanske var lite dåligt spända (vilket tydligen inte är ovanligt på nya cyklar) och att hon sedan hårdhänt knäckte bakhjulet när hon skulle ta ner cykeln ifrån stället?

    Klicka för att komma åt 4.pdf

    Här kan man läsa följande under ”Kontroll av cykeln:
    ”Om ekrarna känns lösa eller om fälgen upplevs skev är det dags att lämna in cykeln för ekerspänning och riktning av fälg. Detta bör alltid göras inom några veckor efter det att Du började använda Din nya cykel.”

    Med andra ord så säger de som jag tolkar det att det är normalt att ekrar ”lossnar” (hoppar i läge) på en ny cykel (vilket jag även har läst på avancerade cykelforum)
    Men INTE på EBD:s cykel, det är då någon som vill mörda henne!!!

    För mig är hela historian om det påstådda mordförsöket en mytomans väldigt verklighetsfrämmande snyfthistoria som helt saknar fakta.

    EBD fortsätter:
    ”Min politikerkollega som genom sitt samröre med mig också har hotats en del- främst genom mailen- prejades av vägen i sin bil precis när hon hade lämnat av mig här hemma dagen efter att min cykel hade sabbats.
    Hon körde efter och såg var bilen svängde in och känner igen den- jag kunde sedan fotografera den och ta bilnumret. Bra till ett senare tillfälle.”

    HUR kan det komma sig att kollegan inte direkt gjorde en polisanmälan?
    OM det nu skulle vara så att någon verkligen ville preja henne av vägen, är man då som korkat att man kör hem och parkerar när man är förföljd?
    Hur kan EBD som har nära kontakt med rättsväsendet välja att INTE göra en polisanmälan när hennes kollega har blivit prejad (mordförsök kanske?)?
    Vad ska en bild på en bil vara till för nytta vid ett senare tillfälle (Kanske skulle EBD fabricera ihop en historia om den påstådda händelsen, vilket hon uppenbarligen har erfarenheter av…)?

    Kanske var det så att den föraren som ”prejade” kollegan bara var en allmänt vimsig person som missbedömde en trafiksituation (om denne ens är medveten om det som sägs ha hänt), men så enkelt kan det inte vara, för alla är ute efter att på alla sätt tysta EBD och hennes kollegor.

    EBD skriver:
    ”Jag har inget som helst intresse av att glänsa själv men jag är väldigt mån om att vara korrekt både med fakta och personer…”

    Nu är det nog så att din ”fakta” inte alls är samma fakta som för alla oss andra, detta är ett normalt beteende du har för de som lider av mytomani och förföljelsemani.
    Dock blir du livsfarlig då du manipulativt framställer ”dina fakta” som den verkliga ”fakta”.
    De som inte klarar av att ifrågasätta det du påstår, ja de blir därmed helt förda bakom ljuset och indragna i din mörka håla, där allt är svart och otäckt.

    Du får gärna stanna kvar i din svarta håla, men dra INTE ner oskyldiga personer i din håla, utan låt oss andra få vara ifred.

    Föresten, varför har EBD inte körkort och bil som den självständiga kvinnan hon säger sig vara?

  95. Haha, Calle! Tack för dagens bästa gapskratt! Jag skulle tro att hennes exman känner igen EBD:s teorier om förföljelse och mordförsök …

  96. Tack Ingrid!

    Först kan man som Madde skriver bara skratta åt hur sjukt det är med det påstådda ”Mordförsörsöket”, men när man börjar inse vad hon anklagar någon för, ja då börjar man som en normalt ifrågasättande människa fundera på vad hon verkligen säger/skriver.

    Även denna historian faller som ett korthus när man börjar fundera7granska, detta påvisar i mina ögon att den människan är en person som det är livsfarligt att ens tro på när hon pressenterar sig.

    Det sjuka är att medier verkar svälja vilka lögner som helst, dock så är BLT nu rädda att skriva om EBD, för hennes lögner har stått dem dyrt tidigare som du har berättat.

    Men det är snart dags för sannings ögonblick, var så säker.

  97. Ping: Makten förtalar « I Cattas lilla värld

  98. Calle skrev

    ”Du har en poäng i det du skriver, men det frispråkiga poliser säger är att det oftast är kvinnor som står för falska anklagelser.

    Det som förvånar mig är att när en mamma har en ”personlighetsstörning” så är det OK att hon har boende/vårdnaden om barn, men en pappa ska omgående bort ifrån barn om det skulle finnas en uttalad misstanke om något ”problem”.”

    Frispråkiga poliser kan nog ha rätt i det – personlighetsstörda pappor tar till andra metoder.

    Min poäng är att det är framförallt personlighetsstörda INDIVIDER som tar till lögner, hot, sabotage, utpressning eller gud vet vad för att uppnå sina mål. Inte män eller kvinnor, eländet är könsneutralt – även om ”method of choice” är mer eller mindre könsbunden.

    Sen varför man accepterar allt möjligt från personlighetsstörda mödrar men inte från fäder – tja, det finns gott om ostörda mödrar som kan vittna om att man faktiskt accepterar allt möjligt från personlighetsstörda fäder OCKSÅ.

  99. För att förtydliga:

    Även jag uppfattar det som att spelplanen lutar – min erfarenhet är att den är i det närmaste vertikal för en normal pappa som har en störd mor som motpart.

    Min uppfattning är att det inte är lika brant för en normal mor som har en störd far som motpart, även om jävligheten verkligen inte skall underskattas.

  100. Michael

    Min uppfattning baserad på egen erfarenhet är som du säger närmast vertikal.

    För hur kan en normal pappa förlora rätten till kontakt med sitt barn när både Tingsrätten och Hovrätten fastslår att mamman är olämplig som både vårdnadshavare och boendeförälder?
    Jo, beroende på en persolinghetsstörd mammans lyckade omöjliggörande av en naturlig kontakt.
    Då anser rätten att barnet ska bo hos den olämpliga föräldern HELT utan tanke på konsekvenserna för barnet.

    Nu kanske det är lite ändringar på G, men än så vågar man inte tro på något ”under”.

  101. Jag tänker citera några rader från Ingrid och Carolina Gynnings bok ”Ego Woman”.

    Jag tycker det är väldigt läsvärt och går utan tvekan sätta in i detta sammanhanget.

    ”Kräv inte förmåner på bekostnad av killarna och falskanmäl inte en kille för våldtäkt för att hämnas en dumpning eller för att skyla över en otrohet. Lika hemskt som det är att vissa killar våldtar tjejer, lika hemskt är det att vissa tjejer falskanmäler våldtäkter.
    Det är ingen skillnad på att få sitt liv förstört av en våldtäkt eller att få sitt liv förstört av en falskanmälan om våldtäkt.”

    Jag tycker att det är så självklart, det jag citerar.

    Vad tycker ni?
    Ni som är helt tysta men som finns här ändå och läser vartenda ord.
    Skriver ner.
    Skärmdumpar.
    Osv.
    Och tror att ni skall hitta något som ni kan använda emot Ingrid eller oss som kommenterar.

  102. Ping: Eva-Britt Dahlström, Marina Engan och Maja Lundgren. « Kimhza Bremer

  103. I BLT skrevs en ledare för ett tag sedan om EBD

    http://www.blt.se/opinion/ledare/offentligt-privat-offentligt(1486351).gm

    Dock så verkar de nu inte vara så intresserade av att följa upp hur rättssäkerheten är i Blekinge.

    I Dagens sydöstran kan man läsa följande:

    http://www.sydostran.se/index.82202—1.html

    http://www.sydostran.se/index.82217—1.html
    Även de verkar vara försiktiga med att offentliggöra fakta.

    Min uppfattning är att media kritiskt ska granska och offentliggöra hur samhället fungerar.
    Men det verkar som om vissa saker kan/får man inte offentliggöra, utan istället tysta ner.

    I dagens papperstidning av BLT kan man läsa på sidan 11 en LITEN notis (vågar BLT inte lägga ut dessa saker på http://www.blt.se, vilket inte är första gången??):

    Får inte träffa barnen
    ■ En man i Sölvesborg har polisanmält en
    kommunal tjänsteman för att han inte har fått
    träffa sina barn på fl era år.

    *********
    Varför en så liten notis om ett så något så allvarligt?
    Just det, det var en man som inte fick träffa sina barn = ointressant.

    Kan vi lita på gammel media längre?

  104. ”En man i Sölvesborg har polisanmält en
    kommunal tjänsteman för att han inte har fått
    träffa sina barn på fl era år”

    Det där är ju onekligen något som man skulle vilja höra mer om. Blir så mörkrädd, man kan ju ana att denne tjänsteman kanske har annat i bagaget, betvivlar att alla orkar polisanmäla.

  105. Hej! Jag känner igen allt som EBDs drabbade man berättade om hur han hade blivit angripen.
    Härligt att den andra sidan av EBDs synpunkter kommer fram. Nu stundar tider när barn får
    sin välförtjänta glädje av att ha tillgång till sina
    pappor.

  106. Ping: Tankar om E-B.D « Trollan's Tankar om stort och smått

  107. Guldstjärna till dig Ingrid. Du är en sann rättskämpe!

  108. Pia Johansson är helt oduglig på att se vad som är bäst för barnen, hon ser endast till kvinnans berättelse.
    Min man hade henne som domare i sitt fall om sin dotter. Även om mamman i detta fall har flera soc-utredningar bakom sig där ett av barnen vid flertal tillfällen fått söka hjälp av BUP för självskadebetende, ett av barnen haft problem i skolan och mamman själv är dömd för ringa brott och har egna psykiska problem så anser Pia Johansson att mamman är duglig som vårdnadshavare.
    Men Pia och EBD lyssnar blint på dessa kvinnor som kan måla upp sina ”fruktansvärda liv” och de ska inte behöva utstå mer.
    Jag blir så arg när jag läser om vad som pågår i våra domstolar och på våra socialförvaltningar. En socilatjänstekvinna som min man var i kontakt med sa ”men varför kan du inte låta henne ha boendet? Hon är ju faktiskt mamma!” Som om det skulle vara en merit att kallas mamma, det är vad man gör mammarollen till som är meriten, inte själva ordet mamma!
    Det skär i hjärtat när man gång på gång läser om vad så många pappor lever med och tro mig, jag vet vad jag pratar om.

  109. Durendal

    Efter att ha läst ex-makens berättelse kan jag inte känna annat än att Eva-Britt inte bara borde fråntas sina förtroendeuppdrag utan även borde ställas inför domstol för sitt beteende. Om hon inte får sitt straff nu så får hon det säkert i himlen.

  110. Ping: Läsvärt just nu « Ann-Mari's Blogg

  111. Ping: Eva-Britt Dahlström slutar som nämndeman! « INGRID CARLQVIST

  112. Ping: Fordringar för barn ? Nja, mer ett skenperspektiv då. « Ann-Mari's Blogg

  113. Ping: Skillnad på skitsnack i hemlighet och under eget namn? « Ann-Mari's Blogg

  114. Tack för en stunds skrämmande men ändå upplyftande läsning!

  115. Ping: Bokslut - Daddys-Sverige

  116. Ping: Sossarna har större problem än Ulvskog när det gäller sociala medier och personangrepp « Ann-Mari's Blogg

  117. Ramlade in här efter att ha gjort ett inlägg på EBD:s sida på s-info. Inlägget kom inte in, censurerades naturligtvis och kommentarsmöjligheten stoppades omgående.
    Efter att ha läst en del av inläggen på olika sajter om denna kvinna förstår jag att hon har en del problem. snällt uttryckt
    Att hon dessutom är en politiker och därmed en makthavare gör allt runt henne synnerligen olustigt…
    Dessutom nämndeman ( nu fd ) och därmed direkt ansvarig för en människors liv, är ännu mer skrämmande!
    Är det INGEN i hennes politiska omgivning som märkt något och försökt agera?

  118. ericr45, visst är det svårt att förstå att hon tillåtitis/tillåts härja trots uppenbara problem. Jag tror det är vanligare än vi tror. Kvinnor som är engagerade för kvinnor och barn kommer undan med det mesta. Annars stödjer man inte ”kvinnor och barn” …

  119. Karin Braune

    Jo, Jag har informerat flera makthavaare. När de inte agerade, lämnade jag partiet och meddelade varför. Ingen kommentar har kommit till mig efter det.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s